Ten rodzaj marketingu jest dużym i rozwijającym się segmentem branży reklamowej, który mylony jest często z przekazem adresowanym do indywidualnych konsumentów. Marketing B2B, bo o nim mowa, to proces, w ramach którego jedna firma przekazuje innym informacje o swoim produkcie lub usłudze. Wśród instrumentów marketingu B2B wymienia się tradycyjne treści prasowe, marketing online, marketing fizyczny, płatne reklamy w mediach społecznościowych, marketing w wyszukiwarkach, marketing mailowy czy wideo. W tym kontekście mówi się także o podcastach, ale czy mają one w tej branży jakąś przyszłość?
B2B to inaczej marketing business-to-business. Jest to forma reklamy przedsiębiorstwa skierowana do decydentów innych firm o swojej ofercie produktów i usług przydatnych w działalności biznesowej tych przedsiębiorstw lub wsparcia ich klientów. Tylko w USA wydatki roczne na B2B sięgają ponad 30 mld dolarów i wciąż rosną. Jest więc o co walczyć.
Marketing B2B
Marketing business-to-business jest złożonym przedsięwzięciem biznesowym. W przeciwieństwie do marketingu konsumenckiego decyzje o zakupie nie są podejmowane pod wpływem impulsu, lecz są konsekwencją starannej analizy. B2B wiąże się z koniecznością przeanalizowania wielkości rynku, procesu sprzedażowego i grup docelowych. W ten sposób do współpracy w dłuższym okresie pozyskuje się dziesiątki partnerów.
Sprzedać produktów lub usług innej firmie wymaga starannego planowania i ciągłego monitorowania, aby rozwijając trwałe relacje biznesowe, skutecznie realizować swoje cele. Dzięki temu przedsiębiorstwo wyrabia sobie pozycję eksperta w branży, co bez wątpienia wspomaga budowanie zaufania oraz ugruntowuje lojalność klientów. Sprzedawcy B2B pozyskują do współpracy partnerów, którzy mogą pochodzić z bardzo różnych branż.
Wykorzystując kampanie marketingowe w wyszukiwarkach, firmy B2B mogą docierać ze swoimi komunikatami do dużej liczby kupujących, którzy zdecydują się na zakup. Komunikacja między firmami opiera się na prezentacjach, materiałach marketingowych, prowadzeniu spotkań z klientami biznesowymi oraz wykorzystaniu kanałów cyfrowych. Te ostatnie mogą pomóc firmom B2B uzyskać większe zaangażowanie klientów przy pomocy mediów społecznościowych czy wideo.
Content marketing
Polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, których celem jest przyciągnięcie i zaangażowanie określonej grupy odbiorców. Budowa silnych relacji z odbiorcami przez dostarczanie im wartościowych treści w dłuższej perspektywie przekłada się na lojalność i zwiększenie sprzedaży produktu czy usługi.
Dzięki content marketingowi można zwiększyć zasięgi swojej działalności, poprawić widoczność w wyszukiwarkach, zbudować świadomość marki oraz poprawić jej reputację. Są to kluczowe bodźce prowadzące do rozwoju przedsiębiorstwa. Regularne dostarczanie wartościowych i przydatnych treści pomaga w przyciąganiu potencjalnych klientów oraz budowie zaufanie do marki w grupie docelowej, co prowadzi do większego zainteresowania produktem/usługą.
Aby w sposób spójny i przemyślany docierać ze swoim przekazem do potencjalnych i obecnych odbiorców, potrzebna jest strategia content marketingowa, który określa, jak marka będzie tworzyć, publikować i dystrybuować treści w celu osiągnięcia określonych celów biznesowych. Skuteczny plan działania wymaga wykorzystania różnych kanałów dystrybucji, w tym mediów społecznościowych, blogów, newsletterów, podcastów lub webinarów.
Audio marketing
Audio marketing to celowe wprowadzanie do miejsca sprzedaży różnego typu bodźców słuchowych, w tym odpowiednio zaprogramowanej muzyki, aby skutecznie oddziaływać na reakcje oraz decyzje konsumentów przez wywołanie silnych emocji i trwałych wspomnień. Jest istotnym elementem wspomagającym nowoczesne strategie marketingowe.
Zastosowanie audio marketingu przynosi wymierne efekty w różnych środowiskach komercyjnych, m.in. w galeriach handlowych, a nawet małych sklepach stacjonarnych. Audio marketing służy również jako narzędzie do budowania pozytywnego wizerunku marki. Tworząc unikalne środowisko dźwiękowe, umożliwia emocjonalne zaangażowanie klientów i pobudza lojalność wobec marki.
Dźwiękowa promocja marki pobudza do głębszego myślenia i refleksji nad prezentowanymi produktami. Konkretny utwór, najlepiej znany i dobrze kojarzący się odbiorcom, obecny w spotach reklamowych w mediach elektronicznych wpływa na rozpoznawalność marki.
Podcasty
Pierwszy program umożliwiający przesyłanie plików dźwiękowych przez internet powstał w latach 80. XX wieku, ale upowszechnienie tego rodzaju komunikacji nastąpiło na początku XXI wieku. Podcasty to nagrania w formacie mp3,w których jedna osoba lub kilka prowadzi rozmowę lub opowiada na konkretny temat. Nazwa pochodzi od wyrazów iPod oraz broadcast, czyli z języka angielskiego „nadawać”.
Podcasty obejmują różne formaty, takie jak wiadomości, narracje czy rozmowy na różne tematy, np. o finansach, zarządzaniu, marketingu, psychologii, historii, rozwoju osobistym, nauce języka obcego, zdrowiu. Omawiane są zagadnienia z konkretnej dziedziny wiedzy.
Nie ulega wątpliwości, że podcast z roku na rok zyskuje na popularności jako narzędzie marketingu B2B wykorzystywane przez firmy i przedsiębiorców, którzy chcą zbudować relacje z odbiorcami, promować swoje produkty i usługi czy zwiększyć swoją widoczność w branży. W SEO podcastów równie ważny jak wybór tematyki jest tytuł. Podcast musi zawierać najważniejsze słowa kluczowe.
Sponsorowanie podcastów lub tworzenie własnych audycji może pomóc w zbudowaniu zaufania i lojalności wśród odbiorców, co prowadzi do wzrostu sprzedaży i poprawy wizerunku marki.