Osoby z generacji Z przyszły na świat po 1995 roku i od dziecka mają kontakt z technologiami cyfrowymi, które stanowią ich naturalne środowisko. Pokolenie to świetnie opanowało obsługę smartfonów czy laptopów, a mając stały dostęp do internetu, wiedzę o życiu i sobie czerpie z mediów. Potrafi szukać, wie, jak poruszać się w sieci, nie ma kłopotów z komunikacją wirtualną. Pokolenie Z jest wymagającym odbiorcą, dla którego warto dopasować treści reklamowe. Jak to robić, aby realizować swoje cele biznesowe?
Przedstawiciele generacji Z z racji stałej obecności w świecie cyfrowym są obyci z reklamą. Na dostępnych kanałach poznali różne formy przekazu oraz instrumenty marketingu. Cenią wysoką jakość i znane marki, ale nie zamierzają wydawać przesadnie dużych pieniędzy na zakupy. To duże wyzwania dla marketerów działających w oparciu o platformy cyfrowe.
Kampanie reklamowe
Kampania reklamowa jest zbiorem działań prowadzonych za pośrednictwem mediów, których zadaniem może być wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów, budowanie świadomości marki, wzrost lojalności konsumentów do marki, angażowanie młodych odbiorców, wprowadzenie na rynek nowego produktu czy zmiana wizerunku marki. Miernikami skuteczności podejmowanych działań są zasięg całkowity oraz zasięg efektywny.
Aby zrealizować wyznaczone cele kampanii reklamowej, przekaz powinien być adresowany do określonej grupy docelowej. Jest to środowisko potencjalnych nabywców, do której zostaną skierowane konkretne działania marketingowe. Reklamodawca musi dostosować do grupy docelowej określone treści i kanały informacji. Generacja Z jest jednym z takich środowisk.
Reklamy interaktywne
To wymagający odbiorca, któremu warto dedykować różne formy reklamy interaktywnej. Są to punkty informacyjne na ekranach dotykowych, w których treść użytkowa zintegrowana jest z przekazem reklamowym. Dzięki temu łatwo dostępne są katalogi produktowe, mapy centrów handlowych czy systemy rezerwacji. Coraz częściej stosowane są również systemy reklamy interaktywnej sterowanej za pomocą detekcji podczerwieni lub analizy obrazu wideo.
Instrumenty reklamy interaktywnej zapewniają zaangażowanie odbiorcy w relacje. Dostarczają kanały informacji zwrotnej, dzięki którym emisja reklamy pozwala jednocześnie uzyskać informacje na temat jej odbiorcy. System reklamy interaktywnej umożliwia zdefiniowanie skuteczności treści reklamowej czy preferencji potencjalnych klientów.
Poprzez social media odbiorca może w prosty sposób wyrazić stopień zainteresowania reklamą, co jest wartościową wskazówką dla nadawców reklamy. Dla generacji Z liczą się zaangażowanie w autentyczny dialog oraz dwustronna komunikacja.
Autentyczność marki
Tylko autentyczność marki jest drogą do zaufania klientów. Każdy element, poczynając od logo po kolorystykę i ton komunikacji, musi harmonizować z wartościami i celami marki. Autentyczna marka nie jest więc kopią innego projektu czy próbą przypodobania się określonej grupie odbiorców. Jest zawsze oryginalna, co sprzyja umocnieniu jej wiarygodności.
Wśród tysięcy wykreowanych wizerunków, które często są podobne do siebie, bycie autentycznym wyróżnia twoją ofertę, przez co łatwiej cię zapamiętać. Generacja Z ceni autentyczne kampanie reklamowe. Jej przedstawiciele są bardziej skłonni robić zakupy w marce, do której są przywiązani emocjonalnie.
Dzięki interaktywności przekazu, którą zapewnia technologia mobilna, można skrócić dystans między marką a jej odbiorcami. Angażując do kampanii wartości społeczne, wskazujesz, z jakimi ideami utożsamia się twoja marka i przyciągasz do niej ludzi, którzy podzielają te wartości. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje lojalnych klientów oraz lojalnych pracowników, którzy są dumni z firmy i chętnie reprezentującą ją na zewnątrz.
Personalizacja
Aby zyskać na wiarygodności, włącz storytelling do swoich działań, wykorzystując tę formę komunikacji do opowiadania o swojej marce, jej historii, pracownikach czy sukcesach. Nie zapomnij wspomnieć o porażkach, gdyż pokazując kulisy pracy, budujesz transparentność działań, która prowadzi do autentyczności. Warto, aby część historii poświęcić klientom, którzy w wymierny sposób skorzystali z oferty firmy. Dzięki takiej osobistej narracji przekażesz odbiorcom swoje emocje i wartości.
Marketing skierowany do generacji Z powinien wykorzystywać wiarygodne treści podkreślające autentyczność oferty. Aby przyciągnąć uwagę w mediach społecznościowych, warto zatrudniać do współpracy influencerów mających bliskie relacje z odbiorcami oraz wykorzystywać interaktywne formaty w swoich reklamach. Walor wiarygodności mają influencerzy i marki, którzy budują relacje na szczerości i uczciwości wobec odbiorcy.
Social media
Osoby z generacji Z cenią spersonalizowane oferty, produkty i doświadczenia, które odpowiadają na indywidualne potrzeby. Zetki szukają autentyczności oraz przekazów wyróżniających się jasnym, oryginalnym i angażującym przekazem. Dlatego są sceptyczni wobec tradycyjnych technik marketingowych, które często uważają za manipulacyjne.
Według badań, najskuteczniejsze są klipy wideo oraz reklamy umożliwiające interakcje czy natychmiastowy zakup. Zarówno Facebook, jak Instagram pozwalają na stosowanie różnych komunikatów marketingowych. Zaletą Facebooka są obszerne prezentacje, a Instagram stawia na szybkość, oferując możliwość zamieszczania reklam z opcją zakupów, które pozwalają na przeglądanie ofert produktów oraz zakupy w jednej aplikacji.





