BLOG6

Najlepsza definicja tego kanału mediów społecznościowych brzmi: mobilna telewizja na żywo. Może nie transmituje wydarzeń z życia snapchatera w real time, ale z pewnością w almost real time.

Lwią część użytkowników Snapchat’a stanowi gimbaza, dlatego marki, które adresują swój przekaz do młodzieży, nie znajdą lepszego kanału komunikacji. Zdaniem osób w wieku szkolnym, Facebook to przeżytek. Najczęściej logują się na swój profil tylko po to, aby skorzystać z listy kontaktów. Szacuje się, że w Polsce jest minimum 2 500 000 użytkowników Snapchat’a, a 80% z nich to osoby w wieku 10-15 lat. Warto podkreślić, że Snapchat jest natywny mobilnie i nie doczekał się jeszcze wersji na komputer.

No social pressure

Do zalet tej aplikacji zaliczamy brak przypadkowych wyświetleń, świadomą subskrypcję, dystrybucję przekazu w formacie full screen oraz świeżość komunikatu. Każdy snap znika po upływie 24 godzin, dlatego idealne wpisuje się w naturalny kontekst, symulując niejako rozmowę, której nie da się powtórzyć. Ma zatem znamiona naturalnej formy komunikacji. Użytkownicy aplikacji nie czują presji otoczenia, ponieważ nie muszą zbierać polubień, aby dobrze wypaść w oczach innych użytkowników.

Na fali

Najpopularniejsze konta na polskim Snapchacie to Suchar Codzienny, Maffashion, Littlemoonster96, czy Cezary Jóźwik. W tym elitarnym gronie znaleźli się zatem blogerzy, YouTuberzy oraz twórcy instagramowego contentu. Snapchat bardzo dobrze uzupełnia się ze wspomnianym Instagramem, mimo konkurowania. Instagram pełni w tym związku rolę chata i miejsca rekomendacji snapchat’owych profili.

Komercyjne oblicze Snapa

Agencje kreatywne pracują nad narzędziem do pomiaru i analizy statystyk aplikacji. Póki co, dane pochodzą bezpośrednio z kont influencer’ów, którzy współtworzą kampanie z lokowaniem produktu. Twórcy tworzą pewną historię produktu, rozpisując ją uprzednio na krótkie scenariusze. W kolejnym kroku, za pośrednictwem aplikacji, pokazują zalety marki na zakupach, spotkaniu ze znajomymi lub podczas przygotowań stylizacji na imprezę. Współpracę z topowymi snapchaterami nawiązały już takie marki jak McDonald’s, Rexona, Pepsi, czy wydawnictwo Nowa Era.

Dobry wpływ

Dlaczego współpraca z influencer’ami przynosi wymierne korzyści? Aby odpowiedzieć na to pytanie, posłużę się przykładem: w kawiarni siedzi Kuba Wojewódzki. Nikt do niego nie podejdzie, ponieważ czuje do niego ogromny dystans. Gdy w galerii handlowej pojawia się znany YouTuber, co kilka metrów zatrzymuje go grupa fanów i prosi o zdjęcie. Bliskie relacje jak zwykle robią robotę.

Anna Hankiewicz
PR Manager